Das Jüngste Gericht
Nu sol
ich rede rechen vil vorhtlîchen
von dem jungisten tage, alse
ich vernomen habe,
unde von der êwigen
corone, die got gibet ze lône
swelhe wole gestrîten an
dem jungisten zîte.
Finfzehen zeichen gescehent, sô die wîsten
jehent.
wir nevernâmen nie niht mêre von sô bitterme sêre.
sô bibenet allez daz der ist, sô nâhet uns
der
heilige Crist
An dem êrsten tage sô hebet sich
diu chlage,
sô wirt daz zeichen dâ ze stunt, diu wazer smiegent
sich an den grunt
vierzech clafter iz în gêt, einen tach iz alsô
gestêt.
An dem anderen tage, daz sule wir iu sagen,
sô
gêt iz aver wider ûz, vil hôhe leinet iz sich wider ûf.
sô biginnet
iz bellen mit michelen wellen,
daz iz alle die hôrent, die
den sin dare chêrent.
uber elliu diu rîche, sô stêt iz vorhtlîchen.
An dem driten tage, alse ich
vernomen habe,
sô wider fliuzet ob der erde daz wazer al ze berge.
wider gêt im der strâm, daz sihet wîp unde man.
sô trûret allez
daz der ist, wande daz urteile nâhen ist.
An dem vierden tage sô hevet sich diu chlage,
sô hevet sich von
grunde viske unde allez merwunder.
ob dem mere si vehtent, vil
lûte si brahtent.
sô wirt des luzel rât swaz flozen unde grât hât.
An dem vinften tage sô
wirt ein mêre chlage.
sô hevet sich daz gevugele, daz ê flouch
under himele
ûfen daz gevilde, iz sî zam oder wilde.
si wuofent
unde weinent mit michelem gescreie.
si bîzzent unde chrouwent, ein
ander si houwent.
des tages harte zergât, swaz vettech unde chlâ
hât.
Sô chumet vil rehte mit sêre tach der sehste.
der
himel sich verwandelôt, er wirt tunchel unde rôt.
an dem mânen
unde an dem sunnen siht man michel wunder.
der tach wirt alse vorhtlich, in
die erde bergent si sich.
An dem
sibenten tage sô wirt der luft al enwage.
sô vihtet an daz trum, die
winde an daz firmamentum,
diu wazer dar widere diezent under dem
himele.
(an dem mânen unde an dem sunnen sihet
man michel wunder.)
sô hôret man dicke doner unde blicke.
sô
chrimmet sich ze wâre der arme suntâre,
deme sîn gewizzede daz
saget, daz er gotes hulde niene habet.
An dem ahtoden tage sô wirt diu erde elliu enwage.
an der stunde si
erweget sich von grunde.
sô nemach niwiht des gestan, des ûf der
erde sol gân.
sô trûret wîp unde man, si nemach getrôsten nieman.
An dem niunten tage, alse
ieh vernomen habe,
brestent die steine, daz gescihet vor dem urteile.
si chlibent sich envieren, sô zergêt iz allez sciere,
daz vurhtet
wîp unde man unde swer sich iht verstên chan.
An dem zehenten tage, vil luzel sul wir daz chlagen,
sô zevallent
die burge, die durch ruom geworht wurden.
berge unde veste, daz
muoz allez zebresten.
sô ist got ze wâre ein rehter ebenâre.
An dem einleften tage, des sul wir
unsich wol gehaben,
sô zergêt vil sciere, da diu werlt mit ist
gezieret:
golt unde silber unde ander manech wunder,
nusken
unde bouge, daz
gesmîde der frouwen,
goltvaz unde silbervaz, chelche unde chirchscaz.
sô muoz daz allez zergân, daz von listen ist getân.
nu wizet, daz
iz wâr ist, iz zergêt unde wirt ein valewisk.
An dem zwelften tage, sô hilfet uns daz vihe chlagen.
sô diu tier
gênt ûz dem walde wider daz vihe ûf dem velde,
vil lûte si rêrent, sô
si zesamene chêrent
mit lûteme gescreie ingegen dem urteile.
An dem drîzehenten tage sô nemach
sich niemen wol gehaben.
sô tuont sich diu greber ûf, diu gebaine
machent sich dâr ûz
alle gemeine ingegen dem urteile.
iz ist
allen den forhtlîch, die gewizzen sint der sunden ane sich.
An dem vierzehenten tage sô wirt
diu biterste chlage.
sô gênt diu liute alle ûz, ir nebestêt neheinez
in deme hûs.
si wuofent unde weinent mit lûteme gescreie.
in
dem selben dinge sô zergênt in die sinne.
sô nemach nieman gesagen dienôt,
diu ist in den tagen,
uber swen got des verhenget, daz sich sîn
leben dar gelenget.
Sô chumet der
vinfzehente tach, sô nâhet uns der gotes slach.
sô sculn alle die
ersterben, die der ie geborn wurden,
alle gemeine vor
dem urteile.
sô hevent sich vier winde in allen den enden.
ein fiur sich enbrennet, daz dise werlt verendet.
daz liuteret
iz allez. sô brinnet stein unde holze,
wazzer unde buhele, die
der sint under dem himele.
sô chumt der jungiste tach alsô sciere
sô ein brâslach.
Sô choment von Christe die
vier êvangeliste.
daz gebeine si chukent, die tôten si wekent.
sô samenent sich mit êren lîp unde sêle.
daz ist vil wunnechlîch, die
guoten sint dem sunnen gelîch.
die engel vuorent scône daz criuce
unde die corône
vor Christe an daz tagedinch, daz werdent sorchlîchiu
dinch.
Sô chumet Christ der rîche vil
gewaltichlîchen,
der ê tougen in die werlt quam: dâ sihet in wîp
unde man.
im ist sîn scare vil breit, wâ er die versmâcheit leit
von sînen vîanden, dâ wil er iz anden.
Sô chumet got in den luften in sîner magencrefte.
sô rihtet er
rehte dem hêrren unde dem chnehte,
der frouwen unde der diuwe; sô
ist ze spâte diu riuwe,
die wir haben solden, ob wir genesen wolden.
sô werdent die vil harte gêret, die hie von der werlt chêrent.
die sizent dâ ineben gote in der scare der zwelfpoten.
wande si
durch gotes minne verchurn werltlîche wunne.
die sint alle geheiligôt, die
wirseren sint erteilôt.
Sô wirdet der
vil guot rât, die die werlt gezogenlîchen hânt,
die gotes nie vergâzen, dô
si ze wirtscefte sâzen.
doch wil ich iu sagen da bî, wie der leben
sol getân sîn.
Si sulen got minnen von
allen ir sinnen,
von allem ir herzen, in allen ir werchen.
si sulen wârheit phlegen, ir almuosen wol geben,
mit mâzen ir gewant
tragen, mit chûske ir ê haben,
bescirmen die weisen, die
gevangen lôsen.
si sulen den vîanden vergeben, gerihtes âne miete phlegen,
den
armen tuon gnâde, die ellenden vâhen.
si sulen ze chirchen gerne
gên. bîhte unde buoze bestên.
Swer niht vasten nemege, der
sol sîn almuosen geben.
nemege er des niht gewinnen, sînen besemen
sol er bringen,
dâ mite er sich reine, der ist aller sâligiste,
der sîne sunde weinet.
Swer daz mit
triwen begât, des wirt dâ vil guot rât.
ze dem sprichet der gotesun: "var
ze miner zeswen!
venite benedicti! mines vater rîche ist iu gerihtet."
Daz gescihet an dem jungisten zorne da sceidet sich diu helewe
von dem chorne,
diu guoten ze der zesewen, daz sint die genesenen,
di ubelen ze der winstern, si werdent al gewindet
an dem vrône
tenne, dar denche, swer sô welle!
Sô sprichet got mit grimme ze
sînen widerwinnen.
er zeiget in sîne wunden an den vuozen unde
an den henden.
vil harte si bluotent, si nemegen dâ niht widere
gebieten.
von sîneme rehte sprichet er in zuo: "mînes willen
newolt ir niht tuon.
ir hêtet mîn vergezzen, ir negâbet mir trinchen
noch ezzen,
selede noch gewâte, ubel waren iuwere getâte.
dem
tievele dienotet ir mit flîze, mit im habet diu êwigen wîze."
Dâ ist der tievel von helle mit
manegeme sînem gesellen,
sô vâhet er die armen, vil luzel si im
erbarment.
mit chetenen unde mit seilen, er bintet si algemeine.
er fuoret
si mit grimme zuo anderen sînen gesinden
in den êwigen tôt, âne
twâle lîdent si iemer nôt.
mit peche unde mit swebele dâ dwinget
si furder des tieveles ubele.
Dâ nehilfet golt noch scaz. ê bedahten
wir iz baz!
dâ ist viur unde swebel. wir sturben gerne unde muozen leben.
durst unde
hunger, aller slahte wunder,
frost unde siechtuom gêt uns alle tage zuo.
fiurîn gebende dwinget uns die hende,
machet uns die vuoze harte unsuoze.
mit viurvarwen seilen bindet man si beide.
man scenchet uns den wîn, des wir gerne ubere mohten sîn,
ezzich unde gallen sam si viures wallen.
ezzen haizen si uns gebent, daz ist pech unde swebel.
vil grôz wirt unser smerze, die wurme ezzent uns daz herze.
daz ist uns gewizzenheit, diu tuot uns alsô michel leit.
(Si stechent
uns zedem nabele. mit eisnînen gabelen.
ir angesiht tuot uns vil
wê guot wær uns mohte wir zergên.
durch smæh geluste stechent
sí uns an di bruste.
eínen worm haizzet aspis, des sult ir sin
vil gewis.
der ander basiliscus, der
gilt unrehtez huos.
diu wír ofte taten, do wir sín stat heten.
aítter daz grune, des git er uns genuge.
er spiet ez índen munt. er
tuot uns alt sunde chunt.
die wir níht chlagten den bîhtern di
wir haten.
daz gesun der ubeln geiste daz ist witze aller meist.
vil michel weínen mít allen nôten ettwene sehent si di toten.
in
abrahames parme daz habent si ze harme.)
Sô der tievel danne
gevert, vile wol unser dinch vert.
sô scînet uns scône diu
edele persône.
sich zaiget got mit minnen allen sînen chinden.
sô sint die arbeite fure, sô singe wir zwire
alleluja, daz frôsanch, wir
sagen got gnâde unde danch,
wir loben gotes êre mit lîbe unde mit
sêle.
Sô vâhet ane, daz ist wâr, Jubileus,
daz guote wunnejar.
sô beginne wir minnen di inren sinne,
vernunst
unde ratio, diu edele meditatio.
dâ mit erchenne wir Crist, daz
er iz allez ist.
sô habe wir vil
michel wunne, sô sî wir siben stunde scôner denne der sunne.
zuo
der selben scône sô gibet uns got ze lône
eine vil stâtige jugent unde
manige hêrlîche tugent.
wir suln starche werden. wolten wir di
berge
zebrechen alse daz glas, ze wâre sag ich iu daz,
die
craft habent dâ diu gotes chint, die hie mit flîzeo guot sint.
Dâ habe wir daz êwige lieht, neheines
siechtuomes nieht.
dâ ist diu veste winescaft, diu milteste trûtscaft,
diu chunechlîche êre, die haben wir iemer mêre.
daz unsagelîche
lôn in dem himeliscen trôn
habent die gotes erben, die
dâ nâch wolten werven.
enphliehe wir hie die
sunde, wir
sîn dâ sneller denne die winde.
Nu vernemet
alle dâ bî: dâ sît ir edele ulule frî,
dâ nedwinget iuch sunde
noch leit, dâ ist diu ganze frîheit.
dâ ergezet uns got sciere aller
der sêre,
die wir manege stunde liten in ellende.
Dâ ist daz êwige leben, daz ist uns alzoges gegeben,
Crist, unser
hêrtuom, unser vernunst unde unser wîstuom.
der ist gechêret an
in, vil edele ist unser sin.
unser herze unde unseriu ougen sehent
die gotes tougen.
vil zierlîch wirt daz selbe lieht, iz newirt
zerganclîch nieht.
Daz habent allez
diu gotes chint, diu hie diemuote sint,
diu ir scephâre lobent unde
hie ir vîanden vergebent.
diu versmâhent hie nidene, swie sô sî
dâ ze himele
mit gote geren ze habene, dâ ist vil guot ze lebene.
dâ wirt ir geloube ain wârheit, ir gedinge mit habenne ein sicherheit,
ir minne vil innechlîche, si sint den engeln gelîche.
daz habent
si âne ende. nu weset vil wol gesunde
in der selben râwe, dar
muozet ir chomen. Amen.
Dizze buoch
dihtôte zweier chinde muoter.
diu sageten ir disen sin. michel
mandunge was under in.
der muoter wâren diu chint liep, der eine
von der werlt sciet.
nu bitte ich iuch gemeine, michel unde chleine,
swer dize buoch lese, daz er sîner sêle gnâden wunskende wese.
unde dem einen, der noch lebet unde der in den arbeiten strebet,
dem wunsket gnâden und der muoter, daz ist AVA.
(von Frau Ava; um 1060-1127)
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